Sunday 16 September 2012

Kisahku dengan dunia lakonan. Puii !

Assalamualaikum,

Tadi pepagi buta dah kena bangun pi sekolah *hehe . Ini wajib. eh ? Okay ! Mukadimah novel jum.

Di pagi buta #entah kenapa pagi pun boleh buta ? . Seperti biasa, aku akan menaiki sebuah bas yang mungkin sudah monopous (mampus aku pkcik bas sekolah baca ni. Terang-terangan dia halau aku ) Tingkap dibuka seluas-seluasnya Eh ? Takut pula jika angin sepoi-sepoi bahasa mengherotkan tudungku yang sedia hampeh ini. Tiba-tiba, teringat pula akan daku pada kisah 5/6 tahun yang lepas. Dikala aku masih mentah-mentah. wuek ! Dikala aku bersama teman-teman seperjuangan UPSR. Oh ! Teringat pula akan result UPSR yang hampeh. Terus teringat dekat sinetron Indon * tiada kaitan.

Diri ini masih tertanya -tanya ' Bilakah sinetron tu nak habis ?' . Tiada siapa yang menjawab. Oh ! Mungkin kerana itu hanya desis hati. Tiada siapa yang mendengar. Ya  ! Bodoh juga terasa diri ini. Tiba-tiba , terlihat akan daku kepada budak-budak sekolah rendah yang kecil molek jatuh tergolek. Haish ! Jauh sungguh imagine ku. Teringat kembali pada kisah 5/6 tahun lepas . ( RASANYA AKU DAH MENTIONED TADI.)

Okay pause. Cukuplah sampai sini mukadimah saya yang berbentuk novel ini. Agak sukar bagi pelajar yang level macam saya. I mean lembab. Lol. Anyway, terar lah kepada semua penulis novel. Dah-dah.

***********************************************************************

Cetera pertama ( cetera itu cerita ya. Baru ja belajar prosa tradisional haritu )

Darjah dua tiga empat 

Dimasa ini , saya masih comel. Ya. Saya perasaan . Makan eskrem pun guna dagu. Haha. Berlemoih. . Apa kena dengan makan eskrem atau saya comel ? lol. Sambung....

Masa saya darjah dua tiga dan empat saya merupakan seorang popomgirl. Pelik ? Yeah! Atau lebih dikenali sebagai cheerleader. Tapi tak sesuai kot ? Apa-apa jelah. Tapi, masa darjah empat entah dimana kelembutan yang cikgu Mala lihat pada diri saya sehingga saya terjerumus kepada tarian tradisional . Aigoo. Punyalah kekok masa cikgu nak tengok saya menghayunkan tangan dengan lemah gemalai. Mampos.

Dulu masa kecik, apa yang anda boleh nampak dipergelangan tangan saya ialah 10% isi +kulit. Dan 90% adalah tulang. Yeah ! Tulang. Dan tulang adalah keras. Maka tangan saya tak boleh lemah gemalai sangat lah kan. Terang-terangan keras kedekiang.

Time tu, Tradisional punya team tak cukup. Jadi cikgu tak ada choice. Maka saya yang tak bersalah ni diheret ke dalam traditional team. Nerbes sikit. Rasa kekok, rasa macam nak berkokok, semua ada. Sebab kebanyakan yang ada dalam team tu semuanya senior. Ahh ! Tak sukanya. Tapi saya redho.


Ceterea kedua 

Darjah 5

hihi. Saya comel dan perasaan. Apa-apa jelah. Saya masih kekal dalam team tradisional sampai awal bulan sahaja. Lepas tu i difired oleh cikgu. I merayu-rayu dekat cikgu supaya I diterima ballik. Sebab I rasa best jadi gadis melayu terakhir yang lemah gemalai. Tapi hampeh. ( Hmm. Bukan saya sahaja yang difired ya. Semua. Kecuali seorang senoir yang kamceng dengan cikgu tu ) . Bila ditanya, kenapa kami difired. Cikgu cakap yang team lama semua dah tua. Cikgu nak ambil semua budak darjah dua yang comel-comel. 

Whattt ? Kami tua ? Foine.. Cikgu nak budak darjah dua yang comel. Foine. Kami dah berlemoih dan tak comel. Foine. Lagipun baju sponsor tahun ni semua kecik-kecik. Cikgu takut tak muat dengan kami yang dah tua. Cikgu cakap kami gemuk. Foine. 

Untuk merawati luka lama saya mencari kerja baharu. Iaitu menjadi pelakon. Ceh2. Bajet wawa zainal. Tapi, kiterang tak tahu bila nak buat persembahan tu.

Pada suatu hari, ada pengumuman yang menyatakan bahawa sekolah kiterang akan mengadakan satu majlis. Khas unutk persembahan dari sekolah kiterang bersama sekolah-sekolah lain. Kiterang pun dah plan lah nak join sekaki. Buat pengetahuan anda. Lakonan kiterang tak ada tunjuk ajar ya ! Kiterang tak ditunjuk ajar oleh mana-mana cikgu. ( Kan aku dah cakap ?)

Segala skrip , jalan cerita, semuanya di reka oleh pelajar hingusan kelas 5(apa eh ? betullah cakap cikgu tu kami dah tua?)

Jadi, setiap hari I kena mintak permision dengan mama nak keluar lepas balik sekolah semata-mata nak shooting. * Harem ah ! Dok bajet retis ahh aku ni. Then , I terus busy sampai lupa nak buat kerja sekolah (*kadang-kadang malas. ).Hehe.

Kami membuat persembahan berdasarkan isu yang sangat popular semasa saya darjah lima. Ya . Pi mana saja orang sebut-sebut pasal tu. Pasal apa ? Rewmpitsz. Eh ? Bukan tulisan rempit ya. Betul-betul punya mat dan minah rewmpitzs.

Jadi kami semua ada berapa tah. Again dah tua. Takpa-takpa . Meh saya listkan.

Liyana (ini bff) - Minah Rempit 1
Nisak              - Minah Rempit 2
Hafiza (ini saya) -Polis 1 (Macam mana aku boleh jadi polis ni ?)
Farhana            - Polis 2
Izzati                - Ketua polis
Balqis               - Ambulans ( Dia jadi pembawa ambulans tu tau !)
Suhaila              - Tukang karoot ( ehh. Dia bagitau jalan cerita. penglipur lara ?)

Hah. Dan directornya ialah Shuhada.

hah ! Penat ahh refresh otak semata-mata nak ingat nama dan watak. Jadi, shooting punya shooting ( weyh paham-paham lah. Tak gempaklah tulis practice ) Sampai dah  hari majlis tu ( aku lupa tu majlis apa ). Untuk pengetahuan anda sekali lagi. Cikgu semua tak tahu yang kami bertujuh ni nak buat persembahan. Jadi, pagi tu kami semua gedik-gedik pergi dekat cikgu yang bertugas. Oh ! Cikgu tradisional yang bertugas lagi. Haish ! Jadi dengan muka seposen kami pergi bagitau yang kami nak buat persembahan.

Cikgu cakap " Haih ! Mana boleh. Tak dak tempat dah untuk hampa. Kalau hampa masuk, majlis ni habis lambat lah "

Dengan kuciwa di dada kami melangkah keluar dari dewan. Erghh ! Geramnya. Rasa macam segala masa yang dikorbankan untuk practice (kali ni saya sedar diri ) semuanya buang masa. Bincang punya bincang. Kami pergi merayu sekali lagi. Dan kali ni cikgu cakap " Hah ! okaylah ! Tapi cikgu nak tengok dulu " Seronok lah kami kan. So, berlakonlah depan cikgu. Hampeh ! Cikgu tak tengok pun .Busy dengan henpon.

Akhirnya majlis tu start lah. Tak nerbes pun. Hehe. Siyes. Tak nerbes lansung. Then, nama kami dipanggil.......................

Kami ada buat scene dimana para minah rempit ni eksiden lalu mengeluarkan air sirap. Habis, korang nak aku tusuk perut si minah rempit tu dengan pisau biar keluar darah betul ? Hoh ! Tidakkkk.

Lepas habis persembahan, kami terus menuju ke tempat syaiton. Iaitu toilet. Sebab nak cuci darah Nisak dengan liyana. Tapi, malangnya sirap tu macam tak boleh nak dicuci. Then, Kiterang pergi dekat backstage. Mampus. Entah macam mana ka, darah pelesu tu boleh tumpah dekat atas aksesori traditional team. Memang cari nahas. Mampuihh kena beletiaq dengan cikgu Mala. Tapi, kami ada Shah Rukh Khan si Penyelamat. Trivia : Hoho. Muka cikgu kelas kami macam Shah Rukh Khan. Tak percaya ? Lantaklah.

Cikgu tu tolong bayarkan. Sebagai ganti rugi. Hehehehehe.

Tentang persoalan macam mana I boleh jadi polis ?
- Mula -mula I nak jadi minah  rempit. Tapi, seperti yang kita tahu. Ada kah seorang minah rempit wear a hijab ? Tak dak kan. Jadi  saya bertukarlah menjadi seorang polis. Paham ? Habis sebulan aku kena ejek polis tak bertauliah.


Cetera ketiga

Darjah 6

Saya UPSR. Yeah ! Tapi itu semua tak menghalang saya untuk terus menjadi pelakon di SKblablabla.
Jadi, kami tunggu sampai hari Anugerah Cemerlang baru ingat nak tonjolkan lagi bakat kami . Puii. Bakat ?

Sebulan sebelum Hari Anugerah Cemerlang. Kami dah bertungkus lumus menyiapkan skrip, mengatur scene. Dan semua ini sekali lagi Syuhada yang jadi director. Jadi, kami nak buat persembahan pasal penyesalan si anak pemalas. Wow! Macam nak buat teater ja.

Watak-watak adalah seperti berikut

Adzamatul - Anak pemalas.
Nisak        - Anak perajin. Haha
Hafiza(Aku) - Adik kepada adza dan nisak. Mempunyai kembar
Liyana          - Kembar Hafiza
Farhana        - Mak
Nabilah        - Pelajar cemerlang
Izzul             - Wan Cabai . Kawan si kembar.
Balqis          - Kawan si kembar
Syuhada      - cikgu

Cerita berkenaan dengan Adza seorang pelajar dan anak yang pemalas. Esok nak UPSR. Hari ni baru kalut nak stay sampai lewat malam. Semata-mata nak study. Selama ni kerja dia melepak ja. Hmm.Akhirnya dia gagal dalam UPSR. Manakala adiknya Nisak lulus dengan cemerlang.

Tu je la sinopsis nya. Oh ya. Adza dengan Nisak dalam cerita ni dierang kembar.

Mana aku dalam sinopsis. Yeah ! Aku hanya ekstra ja. ekstra. Paham dak nih.

Cerita ni cukup panjang. Boleh buat episode. Tapi, bila nak sambung untuk part II. Dah la kami senior.

Panjang pun panjanglah. Lepas kami dah set betul-betul dia punya jalan cerita. Kami jumpa dengan cikgu yang bertugas untuk hari anugerah cemerlang tu. Ouh ! Bestnya bukan Cikgu mala yang handle. Cikgu baru. Tapi, segala persembahan dah padat. Semua dah booked awal-awal. Ditambah lagi dengan persembahan dari sekolah lain. Memang tak ahh.

Hampa terasa. Kami pun redho la. Tapi, dua minggu sebelum hari anugerah cemerlang tu. Ada satu cikgu baru ni panggil kiterang pergi kantin. Dia tanya. Nak berlakon tak. Kiterang cakap nak lah. Peluang keemasan kan. Siapa yang taknak. Dan ghupenye cikgu ni booked tempat awal-awal tapi takda persediannya. Cehh ! Bagi tempat tu kat kiterang pun bagus.

So, cikgu telah menetapkan skrip dan wataknya dalah seperti berikut

Liyana     - Salesgirl 1
Izzati       - Salesgirl 2
Hafiza(saya) - Model 'pelepah bulu-bulu ajaib' 1
Zawani         -Model ' pelepah bulu-bulu ajaib' 2
Nisak           - Model 'pelepah bulu-bulu ajaib' 3
Yusnizar       - Model' kuruskan badan' 1
Anwar          - Model ' kuruskan badan' 2
Izzul              - Model 'kuruskan badan' 3
Balqis           - Pembaca skrip. * kami cuma gerak-gerak mulut ja
Farhana        - Pembaca skrip

HARI ANUGERAH CEMERLANG

Again and again saya tak nerbes lansung. Ni semua gara-gara Hantu puntianak gigi jongang sepender malam. Masa tengah tunggu giliran, kiterang tengah main hantu-hantu dalam bilik make-up. Haha. Main sampai tak hengat  tetiba ja cikgu datang suruh get ready nak naik pentas. Sebab tu la tak nerbes kot. Ilek ja wa.
Persembahan kiterang ni pasal iklan kecantikkan. I kena jadi model sambil pegang sehelai bulu ayam yang berfungsi sebagai bulu ajaib yang boleh mentransformkan muka yang skema jadi berseri-seri macam buh lampu kelip-kelip. Padahal make-up semata-mata.

Puiii. Nampak sangat I tak lawa. Foine.

Rupanya cikgu agak tak berpuas hati dengan persembahan kiterang petang tu. Padahal I dah sumbat telinga I dengan kapas*TIPU sebab setiap kali latihan mesti ada saja orang yang kena marah. I tak terkecuali. Sampai ada kawan-kawan I yang menangis. Tak tahan sangat. Balqis lagilah cari nahas. Dia boleh hilangkan skrip tu. Bertambah-tambahlah kemarahan cikgu dan meletup PUFF jadilah koko krunch. eh ?

************************************************************************

Tamat sudah entry yang panjang berjela ni. Alhamdulillah.  Festaime buat entry gini rupa.

Tapi....

Persoalannya............
























LAYAK TAK AKU GANTI WAWA ZAINAL. 


Hahaa. Bangang punya soalan . Saaat ! nah aku bagi \_/ baldi siap-siap. Sila muntah.



Bye !
p/s Terima kasih sebab anda sanggup buang masa untuk baca entry ini. Segala jasamu dikenang. Puiii . Bajet blog femes. Puiiii

No comments:

Post a Comment